"Cum intelegi cele spuse de Isus in Apocalips 1:10"?
"Cum intelegi cele spuse de Isus in Apocalips 1:10"?
Pace si har cu binecuvantari,
Incerc sa iti raspund la inca o parte din intrebari (la celelalte in curand):
Draga frate, intrebi: "Cum intelegi cele spuse de Isus in Matei 24,20
(aici am raspuns), si Apocalips 1,10"
"Am devenit în duhul in a Domnului (Kyriake) zi (hemera). Şi am auzit
înapoia mea un glas puternic, ca sunetul unei trîmbiţe."
Ce inseamna "egenomen en pneumati"?
KJV Lexicon
εγενομην verb - second aorist
middle deponent indicative - first person singular
ginomai ghin'-om-ahee: to cause to be (gen-erate), i.e.
(reflexively) to become (come into being), used with great latitude (literal,
figurative, intensive, etc.)
εν preposition
en en: in, at, (up-)on, by, etc.
πνευματι noun - dative
singular neuter
pneuma pnyoo'-mah: ghost, life, spirit(-ual, -ually), mind.
Ce inseamna "kyriake hemera"?
Propunerea unora ca aceasta expresie "kyriake hemera" ar trebui tradusa ca "ziua domneasca" nu este sprijinita de traducatori si nici de traditia populara despre semnificatia acestui nume:
http://biblehub.com/revelation/1-10.htm
http://www.ourbabynamer.com/meaning-of-Kyriake.html
"Kyriake hemera" inseamna "a Domnului zi".
Ce sa intelegem prin aceasta expresie "a Domnului zi"? Am raspuns in felul urmator:
Ce sa intelegem prin expresia "ziua Domnului"?
Ce sa intelegem prin expresia "ziua Domnului"?
Expresia “ziua Domnului” in contextul biblic
Cheia intelegerii frazelor
terminologice biblice se gaseste in cadrul contextual.
Cel mai bine ar fi sa analizam aceasta fraza de "ziua Domnului" si
frazele asemanatoare, in contextul Bibliei.
Isaia 2:12: Căci este o zi a Domnului(Yhwh) oştirilor
împotriva oricărui om mândru şi trufaş, împotriva oricui se înalţă, ca să fie plecat:
Isaia 13:9: Iată, vine ziua Domnului(Yhwh), zi fără milă, zi
de mânie şi urgie aprinsă, care va preface tot pământul în pustiu, şi va nimici
pe toţi păcătoşii de pe el.
Isaia 13:13: Pentru aceasta voi clătina cerurile, şi pământul se va zgudui din
temelia lui, de mânia Domnului oştirilor, în ziua mâniei
Lui aprinse.
Isaia 34:8: Căci este o zi de răzbunare a Domnului(Yhwh),
un an de răsplătire şi răzbunare pentru Sion.
Isaia 61:2: să vestesc un an de îndurare al Domnului(Yhwh), şi o zide
răzbunare a Dumnezeului nostru; să mângâi pe toţi cei întristaţi;
Ieremia 46:10: Această zi este a Domnului(Yhwh),
Dumnezeului oştirilor; este o zi de răzbunare, în care
Se răzbună El pe vrăjmaşii Săi. Sabia mănâncă, se satură, şi se îmbată cu
sângele lor. Căci Domnul, Dumnezeul oştirilor, are o jertfă în ţara de la
miază-noapte, pe malurile Eufratului.
Plangerile lui Ieremia 1:12: O! voi, care treceţi pe lângă mine, priviţi şi
vedeţi dacă este vre-o durere ca durerea mea, ca durerea cu care m-a lovit
Domnul(Yhwh) în ziua mâniei Lui aprinse!
Plangerile lui Ieremia 2:1: Vai! în ce întunecime a aruncat Domnul(Yhwh), în
mânia Lui, pe fiica Sionului. A azvârlit din cer pe pământ podoaba lui Israel,
şi nu Şi-a mai adus aminte de scaunul picioarelor Lui, în ziua mâniei
Lui!
Plangerile lui Ieremia 2:22: Ai chemat groaza din toate părţile peste mine, ca
la o zi de sărbătoare. În ziua mâniei Domnului(Yhwh),
n-a scăpat unul şi n-a rămas cu viaţă. Pe cei îngrijiţi şi crescuţi de mine, mi
i-a nimicit vrăjmaşul!"
Ezechiel 13:5: Voi nu v-aţi suit înaintea spărturilor, n-aţi înconjurat cu un
zid casa lui Israel, ca să rămâneţi tari în luptă, în ziua Domnului(Yhwh).
Ezechiel 30:3: Căci se apropie ziua, se apropie ziua Domnului(Yhwh),
zi întunecoasă: aceasta va fi vremea neamurilor.
Ioel 1:15: "Vai! ce zi!" Da, ziua Domnului(Yhwh)
este aproape, vine ca o pustiire de la Cel Atotputernic.
Ioel 2:1: Sunaţi din trâmbiţă în Sion! Sunaţi în gura mare pe muntele Meu cel
sfânt, ca să tremure toţi locuitorii ţării. Căci vine ziua Domnului(Yhwh),
este aproape! -
Ioel 2:11: Domnul face să tune glasul Lui înaintea oştirii Sale, căci tabăra
Lui este foarte mare, şi cel ce împlineşte cuvântul este puternic. Dar mare
este ziua Domnului(Yhwh) şi foarte înfricoşată: cine o
poate suferi?
Ioel 2:31: soarele se va preface în întuneric, şi luna în sânge, înainte de a
veni ziua Domnului(Yhwh), ziua aceea mare şi
înfricoşată.
Ioel 3:14: Vin grămezi-grămezi în valea judecăţii, căci ziua
Domnului(Yhwh) este aproape, în valea judecăţii.
Amos 5:18: "Vai de cei ce doresc "ziua Domnului(Yhwh)!
" Ce aşteptaţi voi de la ziua Domnului(Yhwh)? Ea va fi
întuneric şi nu lumină.
Amos 5:20: Nu va fi oare ziua Domnului(Yhwh)
întuneric, în loc de lumină? Nu va fi ea întunecoasă şi fără
strălucire?
Obadia 1:15: Căci ziua Domnului(Yhwh) este aproape
pentru toate neamurile. Cum ai făcut, aşa ţi se va face; faptele tale se vor
întoarce asupra capului tău.
Tefania 1:7: "Tăcere înaintea Domnului Dumnezeu! Căci ziua
Domnului(Yhwh) este aproape, căci Domnul a pregătit jertfa, Şi-a
sfinţit oaspeţii.
Tefania 1:8: În ziua jertfei Domnului(Yhwh)
voi pedepsi pe voievozii şi fiii împăratului, şi pe toţi cei ce poartă
haine străine.
Tefania 1:14: Ziua cea mare a Domnului(Yhwh)
este aproape, este aproape şi vine în graba mare! Da, este aproape ziua cea
amarnică a Domnului(Yhwh), şi viteazul ţipă cu amar.
Tefania 2:3: Căutaţi pe Domnul, toţi cei smeriţi din ţară, care împliniţi
poruncile Lui! Căutaţi dreptatea, căutaţi smerenia! Poate că veţi fi cruţaţi
în ziua mâniei Domnului (Yhwh).
"
Zaharia 14:1: Iată, vine ziua Domnului(Yhwh), când toate
prăzile tale vor fi împărţite în mijlocul tău.
Maleachi 4:5: Iată, vă voi trimite pe proorocul Ilie, înainte de a veniziua
Domnului(Yhwh), ziua aceea mare şi înfricoşată.
In textul antic ebraic, alaturi de cuvantul ‘ziua’ este numele lui Dumnezeu, deci este vorba de “ziua lui Iehova”. Din toate aceste versete reiese clar, ca ziua aceasta nu se refera la o zi de odihna, ci la o zi de judecata si pedeapsa asupra celor ce nu asculta de el. La aceasta stare se refera si Noul Testament, cand vorbeste de ziua Domnului.
Faptele Apostolilor 2:20: soarele se va preface în întuneric, şi luna în sânge,
înainte ca să vină ziua Domnului, ziua aceea mare şi
strălucită.
Dumnezeu Tatal vine impreuna cu Fiul sau si il sprijineste
“Domnul este la dreapta ta” (Psalmul
110:5)
1Corinteni 1:8: El vă va întări până la sfârşit, în aşa fel ca să fiţi fără
vină în ziua venirii Domnului nostru
Isus Hristos.
1Corinteni 5:5: am hotărât ca un astfel de om să fie dat pe mâna Satanei,
pentru nimicirea cărnii, ca duhul lui să fie mântuit în ziua
Domnului Isus.
2Corinteni 1:14: cum aţi şi cunoscut în parte, că noi suntem lauda voastră,
după cum şi voi veţi fi lauda noastră în ziua Domnului Isus.
1Tesaloniceni 5:2: Pentru că voi înşivă ştiţi foarte bine că ziua
Domnului va veni ca un hoţ noaptea.
2Petru 2:9: însemnează că Domnul ştie să izbăvească din încercare pe oamenii
cucernici, şi să păstreze pe cei nelegiuiţi, ca să fie pedepsiţi în ziua judecăţii:
2Petru 3:10: Ziua Domnului însă va veni ca un hoţ. În
ziua aceea, cerurile vor trece cu trosnet, trupurile cereşti se vor topi de
mare căldură, şi pământul, cu tot ce este pe el, va arde.
Apocalipsa 1:10: În ziua Domnului eram în Duhul. Şi am
auzit înapoia mea un glas puternic, ca sunetul unei trâmbiţe,
O lamurire
Ce ne poate "sari in ochi"
imediat este, ca mentiunea de "ziua Domnului" nu este legata de
tinerea unei zi: sambata sau de duminica, ci o zi de judecata si pedepsire a
necredinciosilor si a celor faradelege... si interesant ca plagile si urgiile
din Apocalipsa arata tocmai asta.
Unii sustin ca aceste citate ar demonstra ca Domnul din Vechiul Testament este
Domnul Isus. Citatele le-am luat de pe o Biblie unde nu traduc corect Vechiul
Testament. In locul cuvantului "Domnul" este YHVH si nu inseamna
"Domnul", caci ar fi atunci Adon sau Adonai, ci este YHVH, asadar
este Iehova. Asta nu demonstreaza ca Tatal ceresc Iehova, ar fi Domnul Isus, ci
ca si Tatal nostru ceresc, adica Dumnezeu vine impreuna cu Fiul Sau, Domnul si
Mantuitorul nostru Isus Christos, ca sa asiste la judecata si pedepsirea
dusmanilor Sai, caci El este descris de catre prietenul sau Avraam ca fiind
"Cel care judeca tot pamantul" Geneza 18:25.
Tatal va fi prezent la operatiunile din ziua Sa, impreuna cu Fiul Sau, asa cum
Moise si Ioshua au fost impreuna la batalia cu Amelec, dupa iesirea din Egipt.
Moise a fost prezent la operatiune, dar nu a fost in lupta efectiv, ci doar
Iosua, totusi a fost batalia castigata de Moise, caci Moise a fost Comandantul
Suprem acolo. Asa va fi si Tatal, caci El este descris ca Iehova Savaot, care
inseamna "Iehova al ostirilor", iar Fiul sau este Regele Sau, caruia
i s-a dat comanda operatiunilor, ca si lui Ioshua in antichitate.
Tatii care tin la fii lor, sunt prezenti la toate evenimentele de marca ale
fiilor lor, asadar nu este de mirare de ce Tatal ceresc va fi si El prezent -
slavit sa fie numele lui!, la evenimentele pe care le va derula Fiul Sau.
Concluzie
Oricine poate intelege acest mare adevar, ca Tatal si Fiul vin impreuna.
Asadar: Ce este "ziua Domnului"?
Iata ce se afirma in apendicele unei Biblii (Bibles - Publications Chretiennes: 30, rue Chateauvert F 26000 Valence):
"Ziua Domnului: Ziua DOMNULUI (Iehova, in Vechiul Testament) este prezentata in Scriptura ca o zi de judecata. In Vechiul Testament, ea este timpul maniei si al judecatilor lui Dumnezeu asupra lui Israel si asupra neamurilor. Vestita de proroci, ziua aceasta a avut o implinire partiala in trecut, dar nu va fi pe deplin implinita decat in viitor, cu ocazia necazului celui mare... In Noul Testament, ea nu este o zi de 24 de ore, ci o perioada care incepe dupa venirea Domnului pentru a rapi Biserica si merge pana la aratarea Sa in slava ca sa imparateasca."
"In ziua Domnului eram in
duhul" sau "Eram in duhul in a Domnului zi" este redarea in
romana a propozitiei grecesti din Apocalipsa 1:10:
"Egenomen en pneumati en te Kyriake hemera"
Sunt posibile trei interpretari:
1. Ca apostolul a primit viziunea Apocalipsa intr-o zi de sambata - cum spun adventistii
2. Ca apostolul a primit viziunea Apocalipsa intr-o zi de duminica - cum spun
duminecarii (nu toti)
3. Ca apostolul era in duhul, adica era transbordat in timp in viitor, in
timpul mari zi a Domnului nostru Isus Christos, ca sa vada evenimentele de
acolo si sa marturiseasca despre ele
Cea mai plauzibila explicatie este cea din punctul trei.
Multi incearca sa forteze textul Apocalipsei si sa argumenteze ca Apocalipsa
vorbeste de INTREAGA istorie a Bisericii, pe care ei o impart in sapte
perioade, de la inaltarea Domnului Isus pana la revenirea - parousia - Lui. De
la aceasta premisa gresita pornesc o serie de interpretari ciudate si fara
temei a Apocalipsei. Apocalipsa este cartea ce descrie nu istoria Bisericii, ci
"ziua Domnului".
Insa, problema este ce sa intelegem prin "ziua Domnului"?
Interpretarile trebuie sa se bazeze pe alte citate biblice asemanatoare.
Cele sapte Biserici sau Adunari (Ekklesia) din Apocalipsa, nu reprezinta sapte
perioade, ci sunt intr-adevar Biserici reale, din orase reale, cu oameni reali,
care au existat pe timpul apostolului Ioan. Confuzia vine de la termenul de
"inger", care dupa opinia unora ar insemna fie un reformator, fie in
chip spiritual intreaga biserica si starea bisericii. "Stelele" adica
"Ingerii" la care se adreseaza epistolele lui Isus Domnul, sunt
oameni reali, care aveau menirea de a supraveghea adunarea. Acestia erau
considerati ca "trimisii" Domnului, "purtatorii de cuvant",
"soliile" Domnului Isus, deoarece ei aveam menirea pe de o parte sa
supravegheze adunarea, iar pe de alta parte sa citeasca mai departe mesajul Lui
adunarii pe care o supravegheau. Cuvantul care este tradus aici cu
"ingeri" este "angeloi" si are un sens mai larg, acela de
“mesager”. In antichitate, din punct de vedere organizatoric, era ca si la
sinagoga evreiasca: exista un batran (presbiter) fruntas al sinagogii si o
ceata de batrani ai sinagogii. Asa era si la o biserica (adunare) crestina.
Fiecare adunare crestina avea un presbiter fruntas care se numea in ebraica
"paqid" iar in greaca "episcopos" adica
"supraveghetor" si o ceata de batrani, numiti
"presbuteroi". Asadar si episcopul era "presbiter". Mai
tarziu, cand biserica s-a ierarhizat adunarile mici, satele si orasele mici au
pierdut dreptul de a avea un episcop si li s-a dat un preot, care in ierarhie
era mai mic ca episcopul, dar era mai mare ca presbiterul. Dar e evident ca s-a
incalcat traditia Nou Testamentala. Ca lider de grup, fruntasul adunarii, adica
“episcopul” era acela care primea primul mesajele de la apostolic, de aceea li
se spunea ‘mesagerul’ adunarii.
Comentariul de mai sus se poate citi si pe net:
http://profetiiimplinite.blogspot.ro/2014/08/ce-sa-intelegem-prin-expresia-ziua.html
Va invit sa cititi si celelalte bloguri cu tematica biblica:
Blog: Har Si Mantuire
Blog: Biblia Antica
Blog: Imparatia Mesianica
www.imparatiamesianica.blogspot.ro
Blog: Murim Sau Nu Murim? Ce Spun Dumnezeu Si Satan In Cea Mai Veche Controversa?
www.sufletulestemuritor.blogspot.ro
Blog: Profetii Implinite
www.profetiiimplinite.blogspot.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu