PROBLEMA SABATULUI ÎN ZILELE NOASTRE (Buletin info)
PROBLEMA SABATULUI ÎN ZILELE NOASTRE
Probleme sesizate de sabatarieni
Shalom aleichem chaverim,
E valabila aceasta porunca si azi pentru pazitorii zilei Şhabbatului?
Exod 35,3: Să nu aprinzi foc, în niciuna din locuinţele voastre, în ziua de Şhabbat.
Daca totusi un pazitor modern al zilei Şhabbatului (care zice ca este voie acum sa aprinzi focul in Şhabbat) aprinde focul in Şhabbat si dintr-o cauza neprevazuta i se aprinde casa, poate chema pompierii şi salvarea pentru cei arşi din casa lui? Sau mai poate salva ceva din tot ce are în casă? Şi întrebările ar putea continua...
Baruch hashem Adonai Elohim!
Berakhot!
Shalom!
De ce a fost data porunca: "Exod 35,3: Să nu aprinzi foc, în niciuna din
locuinţele voastre, în ziua de Şhabbat."
Care era scopul acestei porunci? Sau scopurile, daca avea mai multe scopuri (eu asa vad, ca ar fi avut mai multe scopuri)?
Am identificat cel putin doua:
1. daca nu era luat de la o sursa (si Israelul nu era un loc bogat cu paduri in
orice loc, plus ca vara era cald sa tii focul noaptea), focul se aprindea greu,
fie printr-o cremene, fie prin frecare, era un lucru destul de greu (puteti
incerca )
2. prevenirea incendiilor ce ar fi tulburat pacea Shabbatului
Comparati cum trebuie tinut adevaratul Şhabbat cu cel ce se tine acum:
"În ziua de Sabat, evreii împreună cu eventualii străini care ar fi putut
să locuiască în casele lor, nu aveau voie să facă nici o lucrare (Exod 20.10;
Deut. 5.14; Ier. 17.22,24), atât în locuinţe (Lev. 23.3), cât şi în afara
acestora (Exod 34.21; Neemia 13.15). Astfel, în ziua de Sabat, evreii nu aveau
voie: să aprindă focul (Exod 35.3), să strângă lemne de foc (Num. 15.32-36), să
pregătească mâncare (Exod 16.23), să se deplaseze pe distanţe mari (F.A. 1.12)
sau în scopuri lucrative (Exod 16.29; Neemia 13.19), să poarte diverse poveri
(Ier. 17.21-22,24,27; Neemia 13.19), să facă diverse cumpărături (Neemia 10.31;
13.16-18,21), să vândă (Neemia 13.15), să-şi facă diverse gusturi (Is. 58.13),
să are, să secere (Exod 34.21), etc. (Neemia 13.15; Is. 58.13; Amos 8.5).
Dumnezeu a poruncit ca să fie pedepsit cu moartea orice evreu care efectua vreo
lucrare în ziua Sabatului (Exod 31.14-15; 35.2; Num. 15.32-36). Singurele
activităţi pe care evreii aveau voie să le execute în ziua de Sabat, erau cele
din domeniul spiritual : tăierea împrejur (Ioan 7.22-23) şi aducerea a doi
miei, pentru arderea de tot, şi a darului de mâncare, împreună cu jertfa de
băutură (Num. 28.9-10; 1 Cron. 23.31; 2 Cron. 2.4; 31.3; Neemia 10.33; Ezec.
46.4). De asemenea, domnitorul trebuia să aducă în zilele de Sabat, şase miei
şi un berbec pentru arderea de tot, şi darul de mâncare împreună cu jertfa de
băutură (Ezec. 45.17; 46.4,12)." Mihail Dimitriu
„Pentru mine, cel mai grozav lucru în legătură cu Şhabbatul este că nu pot să
folosesc telefonul; spunea un rabin care explică înţelesul Şabatului. Astfel un
rabin consecvent in aplicarea acestor porunci (nu unul liberal, sau
semi-liberal) decupleaza telefonul, radioul, televizorul, internetul si nu foloseste
nici o utilitate care este generata de o munca, chiar si numai de intretinere
(pentru care muncesc altii). El nu va folosi masina proprie, mijloc de
transport in comun sau centrala de incalzit. Nu va face cafea si nu va incalzi
mancarea. Nu va raci bautura la frigider. Etc..„
Baruch hashem Adonai Elohim!
Berakoth!
„Pentru mine, cel mai grozav lucru în legătură cu Şhabbatul este că nu pot să folosesc telefonul.” – un rabin care explică înţelesul Şabatului.
Intre sustinatorii shabatului se vehiculeaza ideea ca in shabbat nu ai voie sa vorbesti la telefon, sau sa calatoresti cu mijloacele de transport in comun. Am intalnit o sustinatoare care mergea pe jos cativa km in fiecare shabbat (de la casa de rugaciune aflata la doua cartiere distanta pana in cartierul unde locuia, peste 3 km). Motivatia este, ca deoarece in shabbat nu ai voie sa lucrezi, nu se poate profita nici de pe munca altora. Condusul unui vehicul in interes de serviciu este o munca, sustin ei, si nu poti ca tu sa nu lucrezi, insa ca sa spunem asa, sa profiti de pe munca pe care tu nu ai face-o in shabbat.
Problema este si mai vasta, prin extensia rationamentului de acest fel, nu stiu daca sustinatorii s-au gandit si la asta: De ce sa profiti de pe munca pompierilor in shabbat (atunci mai bine lasa ca sa ti se arda casa si nu chema pompierii pana duminica), a medicilor (atunci mai bine sa suferi pana duminica), a politistilor (atunci mai bine lasa-te furat), a vanzatorilor (atunci nu cumpara nimic pana duminica), instalatorilor (atunci lasa sa ti se inunde casa, daca ti s-a spart o conducta de apa), celor ce lucreaza in diferite munci (atunic nu folosi deloc electricitate, apa, gaz, canalizare)... Si exemplele ar putea continua.
In plus mersul pe jos, 3 km, mai ales la o anumita varsta, e o munca bunicica.
Baruch hashem Adonai Elohim!
Berakhot!
Adventiştii nu călătoreau în Şhabbat
“Ne aşteptam să plecăm spre Tasmania joi seara, dar ni s-a spus că vaporul va pleca abia vineri după-amiază, iar în Launceston am fi ajuns după începerea Sabatului. Nu puteam fi de acord să mergem cu acest vapor, deoarece am fi păcătuit, dacă exista vreo altă posibilitate de a evita aceasta. Am aflat că o ambarcaţiune pleca din Melbourne marţi după-amiază şi am decis că este mai bine să ajungem mai devreme cu aceasta decât să călătorim în Sabat. În conformitate cu lumina pe care ne-a dat-o Domnul în legătură cu modul în care trebuie respectat Sabatul, mă tem că noi devenim nepăsători şi adesea călătorim în Sabat, deşi am putea evita lucrul acesta. Trebuie să fim mai atenţi cu privire la călătoriile cu vaporul sau cu maşina, în Sabat. Chiar dacă aceasta implică unele dificultăţi, trebuie să facem orice efort posibil pentru a ne organiza în aşa fel călătoriile încât să nu ajungem la destinaţie în Sabat. (Special Testimonies Seria A 3:42).
Vineri după-amiază ne-am întors la gară şi am luat trenul spre Loma Linda. În mod obişnuit, trenul nu opreşte în staţii mici ca Loma Linda. Dacă am fi luat un alt tren mai târziu, am fi ajuns la destinaţie cu câteva minute, după începerea Sabatului, iar lucrul acesta ne-ar fi displăcut foarte mult. (The Review and Herald, 14 iunie, 1906).
Dacă dorim binecuvântarea făgăduită celui ascultător, trebuie să ţinem Sabatul în mod mult mai strict. Mă tem că noi călătorim în ziua aceasta, când, de fapt, lucrul acesta s-ar putea evita. În armonie cu lumina pe care a dat-o Domnul cu...”
Shalom aleichem chaverim,
Exod 35,3: Să nu aprinzi foc, în niciuna din locuinţele voastre, în ziua de Şhabbat.
Daca totusi un pazitor modern al zilei Şhabbatului (care zice ca este voie acum sa aprinzi focul in Şhabbat) aprinde focul in Şhabbat si dintr-o cauza neprevazuta i se aprinde casa, poate chema pompierii?
Baruch hashem Adonai Elohim!
Berakhot!
Comentarii
Trimiteți un comentariu