Cartea Profetului Iona

 

BIBLIA CU NUMELE LUI DUMNEZEU

 

Cartea Profetului Iona

Bazat pe Textul Ebraic 

 

Capitolul 1

 

1 Cuvântul lui Iehova a fost adresat lui Iona, fiul lui Amitai, zicând:

2 „Scoală-te, du-te la Ninive, acea cetate cea mare, și vestește împotriva ei; căci răutatea lor s-a înălțat înaintea Mea.”

3 Dar Iona s-a sculat ca să fugă la Tarsis de înaintea lui Iehova; şi a coborât la Iope şi a găsit o corabie care mergea la Tarsis; așa că a plătit tariful și s-a pogorât în ea, ca să meargă cu ei la Tarsis, de la fața lui Iehova.

4 Dar Iehova a aruncat un vânt mare în mare și a fost o furtună puternică în mare, încât corabia parcă s-ar fi spart.

5 Iar marinarii s-au speriat și au strigat fiecare către dumnezeul său; şi au aruncat marfa care era în corabie în mare, ca să îi uşureze. Dar Iona a coborât în cele mai lăuntrice ale corăbiei; și el s-a întins și a adormit adânc.

6 Așa că stăpânul corăbiei a venit la el și i-a zis: „Ce vrei să spui că dormi? Ridică-te, cheamă-l pe Dumnezeul tău, dacă se va gândi Dumnezeu la noi, ca să nu pierim?”

7 Și ei au zis fiecare semenului său: „Veniți și să tragem la sorți, ca să știm pentru cine este răul acesta asupra noastră.” Așa că au tras la sorți și sorțul a căzut asupra lui Iona.

8 Atunci ei i-au spus: „Spune-ne, te rugăm, din cauza cui este asupra noastră acest rău: care este ocupația ta? Şi tu de unde vii? Care este ţara ta? Şi din ce popor ești?’

9 Și el le-a zis: ‘Eu sunt evreu; și mă tem de Iehova, Dumnezeul cerurilor, care a făcut marea și uscatul.”

10 Atunci oamenii s-au înspăimântat foarte mult și i-au spus: „De ce ai făcut asta?” Căci oamenii știau că el au fugit dinaintea lui Iehova, pentru că le spusese.

11 Atunci ei i-au zis: „Ce să-ți facem, ca să ne liniștească marea?” Căci marea devenea din ce în ce mai furtunoasă.

12 Și le-a zis: „Luați-mă și aruncați-mă în mare; astfel marea va fi liniştită pentru voi; căci știu că, de pricina mea, această mare furtună este asupra voastră.’

13Totuși, oamenii au vâslit din greu ca să o aducă în țară; dar nu au putut; căci marea devenea din ce în ce mai furtunoasă împotriva lor.

14 De aceea au strigat către Iehova și au zis: „Te rugăm, Iehova, te rugăm să nu pierim pentru viața acestui om și să nu punem peste noi sânge nevinovat; căci Tu, Iehova, ai făcut ce ţi-a plăcut.”

15 Așa că au luat pe Iona și l-au aruncat în mare; iar marea a încetat din furia ei.

16 Atunci bărbații s-au temut foarte mult de Iehova; și au adus o jertfă lui Iehova și au făcut jurăminte.

17 Și Iehova a pregătit un pește mare pentru a-l înghiți pe Iona; și Iona a stat în pântecele peștelui trei zile și trei nopți.

 

Capitolul 2

 

1 Atunci Iona s-a rugat lui Iehova, Dumnezeului său din pântecele peștelui.

2 Iar el a spus: Am strigat din necazul meu pe Iehova și El mi-a răspuns;

Din pântecele lumii de jos am strigat, şi mi-ai auzit glasul.

3 Căci m-ai aruncat în adânc, în inima mărilor, şi potopul mă înconjura;

Toate valurile Tale și talazurile Tale au trecut peste mine.

4 Și am spus: „Sunt izgonit dinaintea ochilor Tăi’; totuși mă voi uita din nou spre Templul Tău sfânt.

5 Apele m-au înconjurat până la suflet; adâncul era în jurul meu; ierburile erau înfășurate în jurul capului meu.

6 Am coborât la poalele munților; pământul cu gratiile ei s-au închis asupra mea pentru totdeauna; dar Tu mi-ai scos viața din groapă, Iehova, Dumnezeul meu.

7 Când sufletul meu a leșinat în mine, mi-am adus aminte de Iehova;

Și rugăciunea mea a venit la Tine, în Templul Tău sfânt.

8 Cei care privesc deşertăciunile (idolii) mincinoase renunță la a avea milă pentru ei înşişi.

9 Dar eu Îţi voi aduce jertfe cu glasul mulțumirii; ceea ce am jurat, voi plăti. Mântuirea este de la Iehova.

10 Și Iehova a vorbit peștelui și acesta a vărsat pe Iona pe uscat.

 

Capitolul 3

 

1 Și cuvântul lui Iehova a venit a doua oară către Iona, zicând:

2 „Ridică-te, du-te la Ninive, acea cetate mare, și fă-i vestirea pe care ți-o poruncesc.”

3 Astfel, Iona s-a sculat și s-a dus la Ninive, după cuvântul lui Iehova. Ninive era o cetate foarte mare, cât o călătorie de trei zile.

4 Și Iona a început să intre în cetate cu o călătorie de o zi și a vestit și a zis: „Încă patruzeci de zile și Ninive va fi doborâtă”.

5 Şi oamenii din Ninive au crezut pe Dumnezeu; și ei au vestit un post și s-au îmbrăcat în saci, de la cei mai mari chiar până la cei mai mici dintre ei.

6 Și vestea a ajuns la regele Ninivei, și el s-a ridicat de pe tron, și-a scos mantia de pe el, s-a acoperit cu un sac și a șezut în cenuşă.

7 Și el a făcut ca aceasta să fie proclamată și publicată prin Ninive, prin hotărârea regelui cu nobilimea lui, spunând: „Să fie ca nici omul, nici animalul, nici cireada, nici turma să nu guste nimic; să fie ca să nu se hrănească și să nu bea apă;

8 Ci să fie acoperiți cu saci, atât oamul cât și animalul, și să strige cu putere către Dumnezeu; da, fie să se întoarcă fiecare de la calea lui cea rea și de la violența care este în mâinile lor.

9 Cine știe dacă Dumnezeu nu se va întoarce și nu se va îndupleca și nu se va abate de la mânia Lui aprinsă, ca să nu pierim?

10 Și Dumnezeu a văzut faptele lor, că ei s-au întors de la calea lor cea rea; și Dumnezeu S-a înduplecat de răul pe care El a spus că le va face; și El nu l-a făcut.

 

Capitolul 4

 

1. Dar lucrul acesta i-a displăcut foarte mult lui Iona, şi el s-a mâniat.

2. Aşa că s-a rugat lui Iehova şi a zis: "Te implor, Iehova, nu era aceasta tocmai ce ziceam eu când eram încă în ţara mea? De aceea am fugit mai dinainte la Tarsis; căci știam că Tu ești un Dumnezeu graţios și milostiv, îndelung răbdător și bogat în milă și unul care Te îndupleci de la a face rău.

3. De aceea, acum te rog Iehova, ia-mi sufletul, căci vreau mai bine să mor decât să trăiesc!"

4. Şi Iehova a răspuns: "Este drept ca tu să te mânii?"

5. Aşa că Iona a ieşit din cetate şi s-a aşezat la răsărit de cetate. Şi acolo el şi-a făcut pentru sine un acoperământ şi a stat sub el, la umbră, până va vedea ce are să se întâmple cu cetatea.

6. Și Iehova Dumnezeu a pregătit o tărtăcuță și a făcut-o să urce deasupra locului lui Iona, ca să fie o umbră peste capul lui, ca să-l izbăvească de nefericirea lui. Aşa că Iona s-a bucurat foarte mult pentru tărtăcuță.

7. Dar Dumnezeu a pregătit un vierme, când a răsărit dimineața, a doua zi; și a lovit tărtăcuța și s-a uscat.

8 Și s-a întâmplat, când a răsărit soarele, că Dumnezeu a pregătit un vânt puternic, de răsărit; și soarele a bătut cu tărie pe capul lui Iona, încât a leșinat și a cerut ca el să moară și a zis: „Mai bine să mor decât să trăiesc.”

9 Și Dumnezeu i-a zis lui Iona: „Tu ești foarte mâniat, pentru tărtăcuță?” Iar el a spus: „Sunt foarte supărat, până la moarte”.

10 Și Iehova a zis: „Ți-a fost milă de tărtăcuță, pentru care nu te-ai trudit și nici nu ai făcut-o să crească, care s-a ridicat într-o noapte și a pierit într-o noapte;

11 Și Eu nu ar trebui să am milă de Ninive, acea cetate mare, în care sunt mai mult de o sută douăzeci de mii de oameni - care nu pot face deosebire între mâna lor dreaptă și mâna stângă, precum și multe vite?

 

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

"BIBLIA CU NUMELE DIVIN", Cartea Geneza

Cartea Profetului Maleahi