DESPRE NUMELE LUI DUMNEZEU, partea 16
DESPRE NUMELE LUI DUMNEZEU
- Există Numele lui Dumnezeu în Biblia ta?
Harul şi pacea lui Dumnezeu şi al Domnului Iisus Hristos să ne însoţească şi în acest studiu!
Notă: Aceste studii n-au fost scrise de către cei din cultul Martorii lui Iehova şi unele dintre concluziile autorului nu coincid cu cele ale acestui cult. De asemenea, autorul nu este de acord cu anumite concepţii considerate acum ca fiind “mainstream” în creştinătate, cu privire la Numele lui Dumnezeu, de exemplu că Dumnezeu ar avea mai multe nume.
- Studiul 16.
A existat cu adevărat o interdicție totală asupra pronunțării Numelui lui Dumnezeu în secolul I?
Ce fel de interdicţie era?
Ar fi urmat Domnul Isus o astfel de interdicţie omenească, contra declaraţiei Sfintelor Scripturi?
„Nu un Dumnezeu fără nume”
29 noiembrie 2003
De George L Pullman
Format: Broşat
Platon a învățat că Dumnezeu nu are nume (Timaios 28b,c). Filon, gnosticii, Iustin Martirul și Clement din Alexandria l-au considerat, de asemenea, pe Dumnezeu fără nume sau de nenumit. Totuși, Ieronim, traducătorul Vulgatei latine, a scris în Prologus Galeatus: „Și numele lui Dumnezeu, Tetragrama, îl găsim în anumite volume grecești și până astăzi, exprimat în litere antice”. Datorită faptului că aceste litere ebraice erau consoane și nu existau inițial caractere scrise pentru vocale, se consideră că pronunția numelui lui Dumnezeu este pierdută pentru noi. Sau se crede că numele lui Dumnezeu ar trebui să fie pronunțat „Yahweh” din cauza greutății atașate dovezilor papirusului elefantin egiptean.
Gerard Gertoux demonstrează într-un mod destul de convingător inexactitatea acestor concepte în lumina unor dovezi lingvistice și istorice convingătoare.
Gertoux întreabă (p.114): „A existat cu adevărat o interdicție a pronunțării Tetragramei în secolul I?
Răspunsul este nu, deoarece, conform Talmudului, această interdicție a apărut de la mijlocul secolului al II-lea” (după eşecul revoltei lui Bar Kochba în 136).
Gertoux expune cu ușurință un factoid solid înrădăcinat (dar greşit p.3): „că Iehova este o barbarie care provine dintr-o lectură greșită. Oricât de incredibil ar părea, această ultimă afirmație este cunoscută ca fiind falsă printre savanți. Această eroare grosieră a fost denunțată de Evreiști de toate confesiunile și cu sprijinul Congregației de propagandă a Vaticanului, dar fără rezultat”. Merită citită, deoarece, după cum îl citează Gertoux pe Maimonide, „este imposibil să ai o relație profundă cu un Dumnezeu fără nume”.
Părerea rabinilor evrei despre ce fel de interdicţie era în uz
„Rabinii noștri ne-au învățat: de zece ori a pronunțat marele preot NUMELE (lui Dumnezeu) în ziua aceea: de trei ori la prima spovedanie, de trei ori la a doua spovedanie, de trei ori în legătură cu țapul care trebuie trimis și o dată în legătură cu loturile (terenurile cultivate)." Talmud - Yoma 39b
Acesta este motivul pentru care un critic al celor care au refuzat să accepte că numele divin a fost folosit în secolul I d.Hr. a scris următoarele: „Există multe alte referințe, dar acestea puține demonstrează că Tetragrama a fost pronunțată în timpul și înainte de vremea lui Isus. Astfel, afirmația că „Tetragrama nu a fost pronunțată deloc” este un mit pur – o întâmplare obișnuită în erudiția biblică modernă – totuși, este un mit care, din păcate, este perpetuat până la nebunie, în ciuda dovezilor concludente ale contrariului.” (Restoring Abrahamic Faith, Genesis 2000, Charlotte, NC. 28256. 1993).
Ce argumente pot aduce unii împotriva acestei dovezi clare că numele divin era cunoscut în public? Foarte slabe. Ei spun că Numele Divin nu s-a auzit pentru că s-a cântat binecuvântarea și preoții au făcut voit un zgomot mare ca să nu se audă numele dumnezeiesc, pentru că nu voiau ca oamenii să-l cunoască.
PĂI, DACĂ ERA ZGOMOTUL AŞA DE MARE, CUM AR FI PUTUT CINEVA NUMĂRA DE CÂTE ORI PRONUNŢĂ MARELE PREOT NUMELE DIVIN ÎNTR-O ZI?
Rabinii au auzit Numele lui Dumnezeu în Templul de la Ierusalim şi ştiau chiar de câte ori era pronunţat, fapt care arată că toată lumea ce asista la ceremonie, inclusiv Domnul Isus şi apostolii Săi, auzeau la fel pronunţia Numelui sfânt:
„Rabinii noștri ne-au învățat: de zece ori a pronunțat marele preot NUMELE (lui Dumnezeu) în ziua aceea: de trei ori la prima spovedanie, de trei ori la a doua spovedanie, de trei ori în legătură cu țapul care trebuie trimis și o dată în legătură cu loturile (terenurile cultivate)." Talmud - Yoma 39b
De ce ar fi urmat Domnul Isus părerea lui Platon?
Sau, ar fi urmat El părerea preoţilor (numai în Templu)? Căci Vechiul Testament nu conţine o astfel de poruncă omenească.
Din contră:
Este scris: "Să laude oamenii Numele Tău cel mare şi înfricoşător, căci este sfânt! (Psalmul 99:3)
Întreabă-te: Lauzi tu Numele lui Dumnezeu, dacă nu-l cunoşti?
Este scris: Sfinţească-se Numele Tău, vie împărăţia Ta, facă-se voia Ta (Matei 6:9)
Întreabă-te: Sfinţeşti tu Numele lui Dumnezeu, dacă nu-l cunoşti?
Este scris: "Fiindcă Mă iubeşte - zice .... - de aceea îl voi izbăvi; îl voi ocroti, căci cunoaşte Numele Meu. (Psalm 91:14)
Întreabă-te: Cunoşti tu Numele lui Dumnezeu? Se va aplica profeţia pe care tocmai ai citit-o peste tine, dacă nu cunoşti Numele lui Dumnezeu?
Este scris: De aceea poporul Meu va cunoaşte Numele Meu; şi de aceea va şti în ziua aceea că Eu vorbesc şi zic: "Iată-Mă!" (Isaia 52:6)
Întreabă-te: Vei fi tu în poporul lui Dumnezeu, dacă nu cunoşti Numele lui Dumnezeu?
Este scris: "De aceea, iată că le arăt de data aceasta şi-i fac să ştie puterea şi tăria Mea; şi vor cunoaşte că numele Meu este .... (Ieremia 16:21)
Este scris: De aceea voi sfinţi Numele Meu cel mare care a fost pângărit printre neamuri, pe care l-aţi pângărit în mijlocul lor. Şi neamurile vor cunoaşte ca Eu sunt ..., zice ... Dumnezeu, când voi fi sfinţit în voi sub ochii lor. (Ezechiel 36:23)
Întreabă-te: Vei putea tu deosebi mesajul adevăratului Dumnezeu, pentru timpul în care trăieşti?
Toţi aceia care doresc să fie împlinitori ai acestor profeţii despre Numele măreţ al lui Dumnezeu, trebuie să fie bine informaţi.
Comentarii
Trimiteți un comentariu