Cuvintele „elohim” şi „echad” au o semnificaţie tri-unică?
Cuvintele „elohim” şi „echad” au o semnificaţie tri-unică?
Există unele speculaţii, folosindu-se nişte cuvinte scoase din context.
În Geneza 1:26 despre om, Dumnezeu spune: "să facem om după chipul nostru şi după asemănarea noastră".
Textul nu vorbeşte ca şi cum Dumnezeu ar fi mai mulţi (trei în unul), ci El, singurul Dumnezeu vorbeşte cu altcineva, despre care vedem în Proverbe 8 şi în multe locuri din Noul Testament, că este Fiul său, acela prin care a creat toate. Să nu uităm că atunci când vorbeşte despre Sine, Dumnezeu vorbeşte prin cuvântul „Eu”, şi nu „noi” (compară cu Exodul 20).
Moise a fost tri-unic?
Cuvântul "elohim" este la plural, însă putem înţelege că nu este vorba de o divinitate tripersonală, din moment ce şi pentru zeităţile altor popoare s-a folosit acelaşi cuvânt ebraic "elohim". Chiar şi pentru Moise în Deuteronomul 7:1 când Dumnezeu îi spune că îl face un dumnezeu pentru faraon, tot cuvântul elohim este folosit, ceea ce demontează argumentul unora că elohim arată un Dumnezeu ca un grup de trei persoane.
Dacă Dumnezeu (Elohim) ar înseamna întotdeauna trei persoane, pe baza ca acest cuvânt „elohim” este un plural multiobiect (mai mult de pluralul dual) ce facem cu acele cuvinte care sunt formulate la singular: el, eli, eloah, elohe, eloheka? Dacă suntem cinstiţi trebuie să recunoaştem şi cuvintele formulate la singular, nu numai pluralul, aşa cum este prezentat de unii în sens greşit - şi mai ales în cazul Exodul 7:1 din în limba ebraică, când Dumnezeu spune că îl va face pe Moise un dumnezeu (elohim) pentru faraon.
La fel şi cuvântul echad "unul", nu arată că Dumnezeu este compus din mai multe persoane, ci este cuvântul pentru a arăta că El, YEHOWAH (Iehova), este unul ca persoană şi nu mai mulţi. Numărătoarea în ebraică de la 1 la 3 este aşa: echad, ştaim, şaloş, şi este o unitate numerică. Aşa cum în română este “unul sau unu”, în ebraică este echad.
Cuvântul „echad” din Shema Israel (Ascultă Israele) (Deut 6:4) indică unicitatea lui Dumnezeu printre zeii națiunilor străine. El este Unul, şi Singurul Dumnezeu adevărat (compară cu Ioan 17:1-3).
Dacă bărbatul şi femeia sunt „una” (echad) în timpul căsătoriei, înseamnă că Dumnezeu este bi-unic (Geneza 2:24)?
Evident că nu. Ei rămân unici, fiecare în felul în care i-a lăsat Creatorul.
Femeia şi bărbatul sunt una, şi aici cuvântul este „echad”, dar cuvântul înseamnă „un singur cuplu” sau „o singură familie”.
Lot a fost tri-unic?
Geneza 19:9. Ei au strigat: "Pleacă!" Şi au zis: "Ca unul (ehad) ce a venit să locuiască aici ca un străin, acum vrea să facă pe judecătorul. Ei bine, o să-ţi facem mai rău decât lor." Şi, împingând pe bărbatul (ha-iş) Lot cu sila, s-au apropiat să spargă uşa.
Şi încă un argument biblic legat de acest “echad”:
În Eclesiastul 4:12 este folosită expresia “de unul singur” care în ebraică este scris הָאֶחָ֔ד = ha ehad, iar versetul este aşa: “Şi dacă ar învinge cineva pe unul (ha echad), doi îi vor rezista; şi o funie împletită în trei nu se rupe uşor.” (GBV 2001).
Iată de ce, dacă ar exista o fiinţă tri-unică şi aceasta ar fi Dumnezeu, atăt Vechiul Testament cât şi Noul Testament ar face referire la asta, în schimb, peste tot spune că există un singur Dumnezeu adevărat: Tatăl.
'singurul dumnezeu adevarat'
Exodul (Esirea) 20
1. Atunci Dumnezeu a rostit toate aceste cuvinte si a zis:
2. "Eu sunt Domnul Dumnezeul tau care te-a scos din tara Egiptului, din casa robiei.
Sa nu ai alti dumnezei afara de Mine. (Exod.20:3)
N-avem toti un singur Tata? Nu ne-a facut un singur Dumnezeu? Pentru ce, dar, suntem asa de necredinciosi unul fata de altul, pangarind astfel legamantul parintilor nostri? (Mal.2:10)
Voi faceti faptele tatalui vostru." Ei I-au zis: "Noi nu suntem copii nascuti din curvie; avem un singur Tata: pe Dumnezeu." (Ioan.8:41)
Si viata vesnica este aceasta: sa Te cunoasca pe Tine, singurul Dumnezeu adevarat, si pe Isus Hristos pe care L-ai trimis Tu. (Ioan.17:3)
Deci, cat despre mancarea lucrurilor jertfite idolilor, stim ca in lume un idol este totuna cu nimic si ca nu este decat un singur Dumnezeu. (1Cor.8:4)
totusi pentru noi nu este decat un singur Dumnezeu: Tatal, de la care vin toate lucrurile si pentru care traim si noi, si un singur Domn: Isus Hristos, prin care sunt toate lucrurile, si prin El si noi. (1Cor.8:6)
Este un singur Dumnezeu si Tata al tuturor, care este mai presus de toti, care lucreaza prin toti si care este in toti. (Efes.4:6)
Caci este un singur Dumnezeu si este un singur mijlocitor intre Dumnezeu si oameni: Omul Isus Hristos, (1Tim.2:5)
Adaptare după BM Lucian
Comentarii
Trimiteți un comentariu