Habanii, o ramură pacifistă a anabaptiştilor (ramura huterită)
12 ianuarie 2013
Traducere din limba maghiară, comandata de fratele DL din Cluj. El mi-a cerut să traduc numai ce este “relevant”, ceea ce am şi făcut.
Introducerea traducătorului
“Lux lucet in tenebris”
Evanghelia după Ioan 1:5
Lumina luminează în întuneric
... et lux in tenebris lucet et tenebrae eam non conprehenderunt ...
Biblia Latină
Habanii au fost o ramură pacifistă a anabaptiştilor (ramura huterită), care din faţa persecuţiilor au emigrat în Transilavia. Au fost porecliţi “habani” după locuinţele pe care ei le numeau “Haushaben”. Aşezarea lor cea mai vestită a fost la Vinţul De Jos. După ce protestanţii au pierdut puterea în Transilvania, autorităţile catolice au încercat şi într-o măsură au şi reuşit să convertească o parte din ei la catolicism, cei ce s-au opus convertirii forţate la catolicism au emigrat în Muntenia, iar mai apoi în Ucraina şi de acolo în Statele Unite şi Canada. Poate că ar fi fost lăsaţi în pace, dacă nu ar fi primit în sânul lor nişte lutherani de limbă germană. Acest eveniment a dezlănţuit renaşterea grupului, care era deja spre moarte, şi poate că ar fi dispărut de pe scena lumii ca ramură a grupului religios anabaptist. Nu prezint materialul ca şi cum aş simpatiza cu acest grup în totalitate. Sunt anumite învăţături ale grupului cu care mă pot identifica şi sunt anumite învăţături cu care nu mă pot identifica. Ceea ce m-a impresionat este faptul că uneori persecuţia este “scânteia” care pune foc lemnelor care stau degeaba. Şi această persecuţie nu ar exista dacă nu ar fi activitate. Satana te lasă în pace dacă nu faci nimic, te lasă să mori liniştit, împăcat cu soarta că sigur vei merge în cer, nefăcând mai nimic pentru Domnul. Dar atunci când faci ceva, te pune sub încercări - încercări care ori te vor dărâma, ori te vor face să ieşi biruitor din ele, aprins de o râvnă sfântă pentru Dumnezeu şi Christos şi luminând în întunericul de afară, pentru semeni.
Dacă eşti lumină, luminează!
HABANII
După:
BUNTA MAGDA
CERAMICA HABANĂ DIN TRANSILVANIA
Editura Kriterion Bucureşti 1973
Originea denumirii de haban
Provenienţa habanilor
Habanii
erau meşteşugari în foarte multe domenii din Europa Centrală a secolelor
XVI-XVII. Din consemnările de epocă reiese că se ocupau aproape cu toate
meşteşugurile şi aproape în toate industriile au atins o cotă înaltă de
dezvoltare technologică. Munca lor, produsele lor meşteşugăreşti şi în ţara
noastră le apreciau. În recenzaţiile testamentale din Ardeal, în urbariumuri
întotdeauna găsim pe lângă produsul meşteşugăresc şi consemnarea de produs
exceptional.
În relatările din secolele XVII-XVIII
din Ardeal - după câte ştim - denumirea aceasta nu se regăseşte. În scrisori
oficiale şi în surse ce relatau despre ei, au fost denumiţi astfel:
anabaptişti, creştini noi, rebotezători, fraţi moravi, (în limba latină:
anabaptistae, fratres moravici), nemţi negrii. În literatura de specialitate
din ţara noastră s-a generalizat şi denumirea de haban. Acesta din urmă, după
unii, ar fi provenit din cuvântul Haushaben ce definea convieţuirea lor comună
în gospodării comune sau aşezământul lor, după alţii era o poreclă, care s-a
prins de ei în Ungaria De Sus. Supoziţia aceasta confirmă faptul că prin
hotărărea adunării judeţului Nyitra, 1791 se interzice folosirea poreclei de
haban. Pe lângă ţara noastră, în literatura de specialitate din Ungaria, Cehia
şi Slovacia deasemenea este in folosinţă uzuală cuvântul de haban.
Din
sursele arătate mai sus reiese că habanii erau credincioşi din gruparea
religioasă a anabaptiştilor. Ca să înţelegem şi să apreciem meşteşugăria
habană, trebuie să ne ocupăm de asemenea de specificul mişcării anabaptiste.
Anabaptizmul este produsul mişcărilor nemţeşti de reformă, deşi rădăcinile ei se întind până la mişcările ţărăneşti-plebeieşti de la începutul secolului XV. Clasele ce compuneau temelia mişcării sunt identice cu mişcările eretice ţărăneşti-plebeieşti, marea majoritate a credincioşilor provenea din straturile acestea, ei au hotărât în mod decisiv ideologia specifică a mişcării, scopurile civile şi politice. Anabaptizmul ca mişcare ţărănească-plebeie s-a confruntat cu reforma lutherană din necesitate şi a dezvoltat mai departe acele încercări antifeudale, care în contra catolicizmului erau reprezentate de reformaţiunea poporului, această erezie protestantă timpurie. Punctul de călcâi din ideologia religioasă a constat în aceea, că a respins botezul copiilor. La inceputul mişcării practicau rebotezarea, mai târziu acesta însemnând botezul propriuzis făcut la maturitate.
În
legătură cu proprietatea privată au luat fiinţă două orientări în mişcare. Una
susţinea că cei bogaţi trebuie să-şi împartă bogăţiile sau surplusul prinre
săraci. După susţinătorii celeilalte opinii trebuia reintrodus din nou
proprietatea comună, aşa cum a fost pe timpul apostolilor în Ierusalim. Unele
orientări erau pentru îngăduinţă şi supunere faţă de stat şi nobili, alţii erau
împotriva acestora, propovăduind că stăpânirea statală este împotriva
egalităţii şi fraternităţii creştine. Milităria, războiul, şi de obicei
purtarea dărilor erau cele mai mari păcate impotriva lui Dumnezeu, iar
impozitele, dijma şi harapul soldaţilor cămătărie grosolană. Din cauza acestor
învăţături şi din ceea ce a rezultat din ele, o comunitate comunistă primitivă,
atât Biserica Catolică, ca şi aliatul ei Reacţia Feudală, precum şi Biserica
Protestantă a dezlănţuit un atac organizat împotriva lor.
Prima
dată au fost expulzaţi din Zurich, când au hotărât ca toţi cei care nu botează
copii să părăsească oraşul in 8 zile. Totuşi, chiar şi aşa mişcarea a continuat
să crească, răspândindu-se în toată Elveţia, având ca nou centru St. Gallen. În
zone nemţeşti precum Zwickau, Augsburg, Munchen, Ulm, Nurmberg erau comunităţi
anabaptiste înfloritoare. De asemenea mişcarea s-a extins şi in Karinthia,
Krajna, Nordul Italiei, Austria, Cehia şi Moravia şi Ţările de Jos (Olanda,
Belgia). Între timp s-a alăturat ei Thomas Munzer, al cărui radicalism, având
învăţături revoluţionare, a produs un mare efect (Thomas Munzer a fost executat
pe 27 mai 1525). În vâltoarea evenimentelor răscoalei ţărăneşti nemţeşti
anabaptiştii au devenit cei mai fanatici promovatori ai idealurilor munsterite.
După înnăbuşirea răscoalei ţărăneşti (1525 iulie) s-a declanşat împotriva lor o
adevărată campanie de exterminare. Consiliul din St. Gallen, după exemplul
celor din Zurich, a ameninţat cu expulzarea tuturor acelora care urmau această
credinţă. Asemenea hotărâri au fost luate şi în alte oraşe elveţiene.
În 1527 împăratul Ferdinand I. prin porunca către ţinuturile austriece, pe care mai târziu a repetat-o de mai multe ori, a condamnat la moarte pe cei ce urmau anabaptizmul. După demersul din 1528 a împaratului romano-german Carol V., care a fost consfinţit ca având putere de lege în 1529 de către dieta împărăţiei, ţinută la Speyer, anabaptiştii puteau fi ucişi oriunde, fără demers şi sentinţă judecătorească. Din pricina acestui edict au avut de sufetrit o moarte de martir, după practicile medievale ce le "reveneau" ereticilor, arşi de vii, decapitaţi sau înnecaţi, nu numai conducătorii, învăţătorii lor, ci şi oamenii simplii ai acestei mişcări. Din datele cronicilor anabaptiste de epocă reiese că între anii 1527-1530 au fost ucişi în acest mod cc. 2000 de persoane.
Din
cauza campaniei de exterminare lansată împotriva lor, după 1525 s-au refugiat
în masă din ţinuturile nemţeşti. Simplitatea lor, hărnicia şi viaţa lor
exemplar de curată - în comparaţie cu stricăciune morala a claselor
conducătoare ale epocii - au trezit pretutindeni o stimă generală, acolo unde
au aparut grupele lor mai mici sau mai mari. Ţinta peregrinării lor după 1526 a
fost Moravia, unde primul care i-a aşezat pe domeniul său din Nikolsburg
(Mikulovo) a fost Leonhard Liechtenstein, pe refugiaţii anabaptişti din
Waldshut. După aceasta, în deceniile care au urmat, din acele teritorii unde
viaţa le era imposibilă din cauza prigonirii lor, anabaptiştii s-au refugiat in
Moravia. Deoarece pentru experienţa în diferitele lor meşteşugării, iubirea
muncii, i-a făcut ca nobilii protestanţi să-i primească cu binevoinţă pe
domeniile lor. Aici a apărut o nouă ramură a anabaptiştilor, huterismul (după
1529), luând numele după Jakob Huter, conducătorul emigranţilor anabaptişti din
Tirol, sistematizatorul credinţei şi formei de viaţă anabaptiste într-o formă
unită, din Moravia.
Mişcarea
anabaptistă nu a fost unită din clipa constituirii ei, au existat mai multe
orientări, şi acestea erau în consens în multe întrebări, dar se şi deosebeau.
Este de înţeles, deoarece aceşti "lideri" proveneau din medii
diferite şi reprezentau năzuinţe diferite. Şi aici putem pune ceea ce Engels
spunea despre mişcările eretice: "... ceea ce cetăţenii şi-au câştigat de
la început pe domeniile lor, oameni ce nu aparţineau la nici o clasă, plebei
orăşeneşti, zilieri, şi servitori de tot soiul ca prevestitori ai
proletariatului de mai târziu, exact la fel erezia se desprinde în două
direcţii, într-o direcţie a cetăţenilor moderaţi şi într-una a plebeilor
revoluţionari, pe care cetăţenii eretici (moderaţii) îi urau din sufletul
lor."
În pofida înnăbuşirii răscolei ţărăneşti nemţeşti şi a campaniei de exterminare, idealurile munsterite au continuat să trăiască în învăţăturile anumitor orientări anabaptiste. După 1525 cea mai revoluţionară, în combaterea cea mai tăietoare a feudalismului au reprezentat orientarea anabaptiştilor din Munster, care în 1534 au cucerit oraşul, au luat în mână puterea şi au înfăptuit "comunismul". Clerul catolic aliat cu nobilimea, în frunte cu episcopul din Munster, în 1535 au măcelărit cu cruzime această manifestare revoluţionară. În partea a doua a secolului XVI anumite orientări au scăzut mult din radicalismul lor. Apărea tot mai clar aripa oportunistă a anabatizmului, şi anume deosebirea dintre orientarea revoluţionară de odată.
Pentru
noi ne interesează - cum vom vedea - in mod mai aparte, orientarea huterită
lipsită de avântul revoluţionar, caracteristica ei fiind compromisul cu
orânduirea societăţii existente. În comunităţile huterite deşi au implementat proprietatea
comună şi egalitatea socială, totuşi aceste prescripţii erau obligatorii doar
în comunităţile lor, şi nu încercau răsturnarea ordinii existente.
Sub
protecţia marilor proprietari protestanţi din Moravia anabaptiştii se simţeau
relativ bine, deşi apăreau foarte des ordinele împăratului şi atacurile
nobililor catolici deseori conturbau liniştea comunităţilor, munca lor paşnică.
Între clasele morave şi împăratul Ferdinand I a fost o luptă de aproximativ 40
de ani din pricina anabaptiştilor. Între 1547-1554 şi aici s-a produs
prigonirea lor. Au trebuit să se refugieze de la localităţile lor, să se
ascundă în păduri. Cu asta se explică, că de la mijlocul secolului XVI au
apărut grupuri mai mici sau mai mari cu tentativa de a se stabili în părţile de
vest şi nord ale Ungariei de atunci. La 1546 au apărut în judeţul Nyitra, la
Szobotiszt (Sobotiste), la 1547 în mai multe locuri din judeţele Pozsony,
Nyitra, şi Trecsen (Bratislava, Nitra, Trecin). În anii ce au urmat în parte
s-au întors la localităţile lor anterioare din Moravia şi de la jumătatea
secolului XVI până la sfârşitul ei comunităţile lor au atins o mare dezvoltare
economică. Le-au fost puse dări mari, dar au fost recunoscuţi ca cetăţeni ai
ţării şi li s-a asigurat dezvoltarea liberă. Cifra acelor anabaptişti care s-au
stabilit în comunităţile din Moravia, după unele surse depăşea 15000 capete.
Anabaptiştii
din Moravia au realizat proprietatea comună şi egalitatea socială. Faptul
acesta a contribuit plenar la structura orânduirii lor obşteşti şi sociale.
Trăiau despărţiţi de locuitorii din îmrejurimi, în aşa numite locuinţe mari,
Haushaben. Cum am mai spus, probabil de aici vine şi numele lor de haban.
Au realizat aproximativ 57 de curţi în Moravia. Unele curţi aveau circa
300 de locuitori, dar au existat şi locuinţe cu mai multe suflete. Membrii
comunităţii munceau de la rasaritul soarelui până la asfinţitul lui in ateliere
comune. Toate uneltele şi utilajele aparţineau de comunitatea comună.
Conducătorii se îngrijeau de producţia continua, de obţinerea in cantităţi mari
a materialelor, conduceau vânzarea produselor, si supravegheau respectarea
legilor. Comunitatea asigura pentru munca depusă îngrijirea totală. Mâncau
împreună, cei căsătoriţi locuiau în micile camere ale locuinţelor mari. De la
vârsta de un an jumate, copii erau crescuţi în comun, prima dată în grădiniţe,
apoi în şcoli, care erau construite în incinta curţilor. Cea mai importantă
industrie ptr. locuitorii curţilor era meşteşugăria. Habanii din Moravia
executau aproape 40 de meşteşugarii, cele mai renumite fiind ţesetorii,
cuţitarii, faianţarii, dar şi deosebiţi ca ceasornicari, trăsurari, şi
constructori de apeducte, mori şi cetăţi. Producţiile lor realizate cu cea mai
înaltă technică a epocii, de o calitate deosebită şi realizate artistic erau
apreciate şi căutate în întreaga Europă.
Sfârşitul
epocii de aur al anabaptiştilor din Moravia a început odată cu răscola cehilor
(1618), cu care a început războiul de 30 de ani şi deznodământul tragic al
bătăliei de la Dealul Alb (lângă Praga, 8 noiembrie, 1620). Cum este cunoscut,
în războiul de 30 de ani s-a implicat şi Principele Transilvaniei, Bethlen
Gabor. Unităţile trimise din Transilvania spre ajutorarea cehilor au ajuns
târziu la Dealul Alb şi n-au putut interveni în deznodământul bătăliei. Oastea
cehă a suferit o grea înfrângere de la unităţile lui Ferdinand II. După bătălia
de la Dealul Alb a început regimul catolicizant al Habsburgilor, urmată de
prigonirea protestanţilor, confiscarea averilor lor. La aceste evenimente s-au
alăturat şi prigonirea anabaptiştilor, amploarea ei putând fi arătată din
faptul că din 57 de localităţi înfloritoare, pe la 1622, 24 au fost distruse. Locuitorii care au supravieţuit distrugerii
localităţii lor, au emigrat în masă. Drumul lor ţinea spre sud, la judeţele din
nordvestul Ungariei de atunci, la localităţile, domeniile în care au locuit mai
dinainte. Unele grupuri ale lor, au mers şi de aici mai departe, în cronicile
lor numindu-se teritoriile din Ungaria de Sud; emigrând dincolo de Dunăre şi în
Transilvania. În Transilvania s-au stabilit la Vinţul de Jos, care pe atunci
era domeniu princiar. Drepturile, posibilităţile meşteşugăreşti, libertăţile
vieţii lor religioase dieta de la Cluj-Napoca le-a ridicat la rang de lege, ca
şi certificatul de proprietate donat de principele Bethlen Gabor la 4 iulie
1622, care le garanta. De drepturile acestea se puteau bucura nu numai aceia
care s-au stabilit în Transilvania până în mai 1622, ci erau deschise pentru
toţi habanii, care doreau să vină la Vinţul de Jos pe viitor.
După
mărturiile cercetărilor mai noi, în Transilvania anabaptiştii au apărut deja pe
la mijlocul secolului XVI. În izvoare sunt amintiţi primii
"rebotezători" printre minerii de la Radna, care probabil au ajuns
aici din Moravia. Ca urmare a extinderii reformaţiunii şi ca urmare a
viiturilor cauzate de izbucnirea conflictelor sociale şi religioase,
învăţăturile anabaptiste au câştigat teren şi în Transilvania. Cu asta se
explică, de ce pe la 1553 Heltai Gaspar, iar după aceea în cartea sa din 1570,
sfinţeşte un loc mare combaterii anabatismului. Unele expuneri ale
anabaptismului se regăseşte şi în învăţăturile lui David Francisc şi urmaşilor
săi. Din scrisoarea către Heltai Gaspar, adresată de un predicator refugiat la
Krakovia, reiese că încă de pe la jumătatea a doua a secolului XVI vederile
anabaptiste s-au răspândit şi au avut efect la Cluj. Dintre mişcările ţărăneşti
din partea a doua a secolului, răscola condusă de Karacsony Gyorgy la 1569-
1570 poartă amprenta influenţei învăţăturilor anabaptiste. Cu toate acestea -
după mersul cercetărilor actuale - nu este nici o urmă, că in secolul XVI ar fi
existat comunităţi şi felul de vieţuire tipice ale aşezărilor habane în
Transilvania. De aceea trebuie să facem deosebire între anabaptiştii ce au
urmat această credinţă şi in Transilvania, pe timpul reformaţiunii şi
meşteşugarii anabaptişti, grupurile de habani care începând cu 1621 s-au
stabilit la Vincul de Jos.
Notă către Daniel Lupşa: Până aici am tradus fidel rând cu rând şi cuvânt
cuvânt, pe cat a fost posibil, tot ce este sris, pentru că mi s-a parut
relevant totul, urmând ca tu să decizi ce să pastrezi şi să reformulezi dacă
este cazul, depinde ce vei vrea sa faci cu această sursă
Iata şi un link bun (în maghiară) în tema anabatistă
Aici se găseşte şi o parte din faimoasa cuvântare de tristă amintire ţinută de
reformatorul Luther Martin, cu prilejul bătăliei susţinute împotriva ţăranilor
răsculaţi şi motivaţi de predicatorul Thomas Munster.
"Faceţi bucăţi, înnecaţi, împungeţi şi tăieţi, deschis şi pe ascuns, unde
puteţi şi trebuie să vă gândiţi că nu este mai otrăvitoare, mai dăunătoare şi
mai satanică stare, decât omul răsculat. Trebuie zdrobite capetele, ca la
câinii turbaţi, dacă nu le zdrobeşti capetele, atunci el îţi va zdrobi capul şi
toată ţara. (...) aici nu poate fi vorba despre răbdare, nici despre milă; este
timpul paloşului şi al mâniei, nu timpul milei. Loviţi, tăieţi, împungeţi,
înnecaţi, oriunde puteţi. Chiar dacă muriţi, să nu vă pară rău, moarte mai
izbăvitoare nici nu v-ar putea atinge." (Faţă de duşmani, cât de altfel
sună mesajul Domnului Isus Christos ce a fost preluat de toate mişcările
creştine pacifiste, precum anabaptiştii hutteriţi, mennoniţi, amişi, etc. ...
deci se poate şi altfel)
Aici îi include şi pe cei de la Vinţul de Jos
http://vajtful.hu/archivum/437/az-erdelyi-anabaptista-kozossegek.html
Colonia habană de la Vinţul de Jos
Notă: Spicuiri
- Istoria habanilor a început să fie cercetată încă de pe la a doua jumătate a
secolului XIX, istoria, provenienţa, conjunctura colonizării lor. Cercetarile
erau unilaterale, ocupându-se mai mult cu studiul meşteşugăriei ceramicii. Cu
celelalte meşteşugării nu s-au ocupat mai mult de stadiul generalizării.
- Sursele principale erau acele documente care au fost confiscate de la
fruntaşii habani în urma tendinţei catolicizării lor forţate, din secolul
XVIII. Aceste cronici se găsesc la Biblioteca Diocezei Nyitra, Biblioteca
Universităţii Cluj şi Biblioteca Batthyany Alba-Iulia
- Prima cronică a fost scrisă de Jakob Werner, învăţător haban şi se găseste la
Biblioteca Diocezei Nyitra, dusă acolo probabil de Delphini, care s-a ocupat cu
catolicizarea forţată a habanilor, ulterior devenind canonic la Nyitra
- Biblioteca Batthyany are cu mult mai multe documente: cronici, cărţi de
dogmatică, expuneri biblice, cărţi de căntări, abecedare
- Pe lângă aceste surse habane se mai gasesc multe surse extrahabane din care
se poate reconstitui cu exactitate etapele colonizării: primul grup apare în
iulie 1621 la Vincul de Jos, apoi grupe mai mici şi mai mari urmează în 1622,
1623, 1629, 1635, 1649
- Între 1621 - 1629 au fost colonizaţi de Bethlen Gabor, iar între 1635 - 1649
de Rakoczi Gyorgy I
- Între perioada 23 decembrie 1622 - 12 ianuarie 1623 au sosit circa 800 de
persoane, în total circa 1200 de persoane între 1621 – 1623
- Refugiaţii de la 1621 au venit parte de pe domeniul Neumühli, via Csejte
(Cachtice) şi Csasztkoc (Chtelnica) judeţul Nyitra, unde au stat provizoriu, o
grupă a avut doi conducători de la Domborschitz (Damborice), un conducător de
la o altă grupă din Koblitz (Kobyli). În 1622 au venit din mai multe
localităţi, dar sursele sunt contradictorii.
- Date despre un mare grup din Moskowitz (Maskovice) şi Oleckowitz (Oleksovice)
ce a venit în perioada decembrie 1622 - ianuarie 1623 sunt păstrate la
Biblioteca Universităţii Cluj
- După documentele de mai sus şi altele reiese că habanii erau credincioşii
orientării huterite, aveau aceeaşi platformă ca şi în coloniile Haushaben din
Moravia. Principiul conducător era atingerea stării "idealului
creştin", înfiinţarea egalităţii sociale (a bunurilor). Erau considerate
bunuri comune: pământul, uneltele şi veniturile realizate în comun. Comunitatea
alegea pentru membrii ei locuinţele, hrana, băutura, hainele, porţia lor şi
stofa hainelor, cusătura. În Transilvania au fost numiţi şi nemţi negrii, din
cauza culorii negre a hainelor lor. Copii erau crescuţi împreună de mici,
mâncau şi se jucau împreună, dormeau, se plimbau sub atenţia supraveghetorilor.
De îngijirea bolnavilor se îngrijeau asistentii. Aveau mai mulţi medici,
"băi", unde erau îngrijiţi pacienţii. Medicii lor erau foarte
apreciaţi şi căutaţi în toată Transilvania. Unii medici aveam pregatire înaltă,
"urmând o facultate", dar cei mai mulţi erau simpli
"maeştrii". Cunoşteau bine plantele medicinale.
- Aveau două categorii de funcţionari: bisericeşti şi lumeşti - adică cei ce se
ocupau cu aspectele economice, dar conducerea efectivă a coloniei nu era
condusă de funcţionari, ci de bătrâni. În aspecte mai importante, fără
consimţământul lor funcţionarii nu puteau lua decizii. Toţi funcţionarii
bisericeşti şi lumeşti erau aleşi dintre cei mai buni, prin vot, de către
comunitate. Exista judecătorie colectivă. Fruntaşii şi chiar bătrânii nu puteau
hotărâ decât în aspecte mai mici, în aspecte importante hotărea comunitatea,
prin vot.
- Cei mai mulţi bărbaţi se ocupau cu meşteşugurile, alţii lucrau pământului,
via, îngrijeau animalele, livezile. Aveau zarzavaturi şi florărie vestită, iar
pe marginea pâraielor ce curgeau în Mureş aveau mori.
- După descrierea cronicii lui Jakob Werner, colonia, Haushaben-ul de la Vinţul
de Jos era aşezată pe malul stâng al Mureşului, în partea de nordest al
Vinţului de Jos şi poate fi reconstituită perfect după cele scrise în cronică
- În partea a doua a secolului XVII antireformaţiunea s-a întors împotriva
habanilor în toată Europa Centrală. Comunităţile lor au fost catolicizate şi
dizolvate. Catolicizarea forţată a habanilor din Vinţul de Jos a început în
anii 60 ai secolului XVIII, dar comunitatea a început să se destrame încă
înaintea acesteia. În anul 1661 habanii sau refugiat în cetatea Borberek
(Zebernyik), unde rândurile lor au fost decimate de tifos, murind mulţi meşteri
pricepuţi, din care cauză unele ramuri ale meşteşugurilor au decăzut. Unii s-au
îndepărtat, alţii s-au îmbogăţit şi au apărut diferenţierile şi problemele.
Mulţi s-au desprins şi au emigrat de la Vinţul de Jos. Convertirea celor rămaşi
a fost ordonată de Maria Terezia în 1763. În această lucrare a fost trimis
iezuitul Delphini Teofil Janos, care a obţinut "merite deosebite" în
convertirea lor la religia romano-catolică. El avea deja experienţe în această
lucrare, deoarece a convertit o parte dintre habanii din Ungaria. Din
scrisorile lui către episcopul Transilvaniei, Baytay Antal, reiese că a
întâmpinat o mare opoziţie de la cei din Vinţul de Jos. Membrii comunităţii nu
au vrut să-l asculte, îl împiedicau deschis în convertire. Unii, scria
Delphini, "spuneau că erau gata să taie capetele" (un lucru greu de
crezut, din moment ce erau pacifişti, dar posibil, având în vedere provocările
la care au fost supuşi).
- Au avut loc multe dezbateri la Vinţul de Jos între anabaptişti şi Delphini,
pe care aceştia îl numeau profet fals. La început el a fost răbdător, dar
deoarece dorea cu orice chip să aibă rezultat a recurs la măsuri extreme. A pus
la capătul ţevii de la puşcă un panganet. A dispus, ca prin marturii probabil
false cei doi predicatori şi învăţători să fie prinşi de autorităţi, judecaţi
şi închişi în închisoarea de la Aiud. Cărţile lor religioase, în număr de 52 şi
scrierile lor, Delphini le-a confiscat printr-o descindere fulgerătoare la faţa
locului şi ca să fie ascultat s-a folosit de braţul puterii seculare. Ca urmare
a raidurilor şi prigonirilor unele grupuri au evadat. Aceştia au fost prinşi,
închişi, copii lor au fost separaţi şi în ciuda opoziţiei părinţilor a vrut ca
să îi boteze, dar ca urmare a opoziţiei mamelor şi a celorlalte persoane care
nu erau anabaptişti, au fost redaţi parinţilor. Moşia coloniei a fost împărţită
în 24 de părţi şi a fost interzisă cu străşnicie lucrul în comun a
pământurilor. Sprijinindu-se pe braţul autorităţilor, a luat măsuri drastice
împotriva acelora care continuau să trăiască după stilul de viaţă aplicat de
circa un secol şi jumătate.
- După cinci ani, la 1768, în cele din urmă Delphini a reuşit să raporteze
reuşita: a reuşit să convertească la religia romano-catolică anabaptiştii de la
Vinţul de Jos, iar colonia habană s-a dezmembrat. După dezmembrarea coloniei,
24 de familii au rămas în continuare la Vinţul de Jos, ceilalţi s-au răspândit
în Transilvania şi dincolo de hotarele Transilvaniei. Un astfel de grup a
trecut prin Brasov, Câmpina, Ploieşti şi s-a stabilit provizoriu în apropiere
de Bucureşti. O cronică anabaptistă relatează că deseori erau vizitaţi de
boierii bogaţi, care le admirau minunatele produse ceramice. Aici au stat
aproximativ doi ani, dar deoarece nu puteau suporta clima, au emigrat în
Ucraina, prin Moldova.
Ceramica habană din Transilvania
Notă: Spicuiri
- După cercetătorii din Cehoslovacia (A. Kudelkova - M. Zeminova) şi Katona
Imre, habanii se ocupau cu ceramica dinainte de anul 1590 şi după Gaetano
Ballardini sunt în strânsă legătură cu meştesugarii din Faenza.
- Se ştie despre o ramură a anabaptiştilor antitrinitarieni, care se ocupau cu
olăritul, erau la origine italieni, care venind din Tirol prin via Krajna -
Karinthia s-au stabilit în Ungaria de atunci, formând o colonie la Nagylevard
(Velke Levare), alte colonii luând fiinţă în apropierea marginilor teritoriilor
ocupate de turci, până la valea Morva. Ei erau refugiaţi din Faenza, denumiţi
fiind ca "nuovi-christiani" şi "sectarius boccalari"
- Un cercetător pe nume Krisztinkovich Bela, bazându-se pe cercetările unui
ceramist italian, pe nume Liverani, spune că mulţi meşteşugari italieni au fost
aşezaţi în părţile de peste Dunăre şi de nord ale Ungariei de atunci. Ei au
adus cu ei formele din Faenza, îndeosebi formele decorative. El mai arată că
dintre anabaptiştii italieni ce au emigrat în secolul XVII, unii care se ocupau
cu olăritul au ajuns şi în Transilvania, la Vinţul de Jos, unul dintre ei,
având numele de Giuseppe Nagello, fiind chiar un fruntaş al coloniei, şi care
lucra după forme italieneşti. Acest lucru îl confirmă şi o cronică care se
găseşte la Biblioteca Batthany din Alba Iulia, care scrie despre un grup anabaptist
care a venit în Transilvania pe la 1623, al cărui conducător era Joseph Nagelle
şi care a murit la 17 octombrie 1625, la Vincul de Jos. În cronica lui Jakob
Werner stă scris despre venirea unui predicator nou, Joseph Nagels, care a
venit din Moravia la Vinţul de Jos, după moartea predicatorului Albrecht Seyl,
care a murit pe data de 12 ianuarie 1623. El a trecut prin Cluj în drumul său
spre Vinţul de Jos şi este denumit aici ca Joseph Negel. Este aproape sigur că
numele italian Giuseppe Nagello a fost transcris in germană ca Joseph Nagelle,
Joseph Nagels respectiv Joseph Negel.
- Fruntaşul olarilor de la Vinţul de Jos era numit Vorgestelter Hafnermeister
(Fuergestelten Hafner) şi sunt amintiţi: Jakob Weiss (1650) şi Friedrich Muller
(1694). Unii dintre ei erau numiţi "amphorarius". După consemnările
soţiei principelui Apafy Mihai I, Bornemissza Anna (5 aprilie 1678), în Făgăraş
existau 12 meşteri olari, denumiţi ca fiind creştini noi. Cu câţiva ani înainte
(1668-1670) la Vinţul de Jos trăiau 14 olari. Înainte de 1661 trebuiau să fie
mai mulţi meşteri olari, căci dinaintea trupelor turco-tătare habanii de la
Vinţul de Jos s-au refugiat în cetatea Borberek, unde rândurile lor au fost
decimate de tifos. Din cronicile anabaptiste reiese că atunci au murit cei mai
buni meşteri. După catolicizare au mai rămas la Vinţul de Jos 24 de familii,
dintre care 6 erau olari amphorarius şi Hafner.
----------
- Habanii munceau după reţete strict secrete care nu erau divulgate nimănui,
aveau meşteri alchimişti şi arcanişti. În timpul scrierii acestei carţi de
către autoare, încă nu au fost găsite cuptoarele habanilor de la Vinţul de Jos
- După cercetătorul ceh Herman Landsfeld care a făcut săpături în Slovacia,
habanii de acolo aveau cuptoare ovale, în forma unui ou şi puteau cuprinde
circa 300 de obiecte ceramice. Ardeau de patru ori pe an.
- În 1645 principele Rakoczi Gyorgy I a adus o colonie de habani la Sarospatak
- În 1664 călătorul turc Evlia Cselebi descrie cu încântare produsele habanilor
de la Vinţul de Jos, iar în 1657 pastorul lutheran Konrad Jakob Hiltebrand,
care era oaspete şi ambasador al Suediei la palatul principelui din Alba Iulia,
aminteşte de produsele de la Vinţul de Jos, care se găseau la palat.
- Anumite grupuri de la Vinţul de Jos ce au emigrat din faţa catolicizarii lor
forţate au poposit la Szaszkeresztur şi Szaszkezd, lucrând în centrele locale
Referinţe:
Joseph Beck: Die Geschichts-Bucher der Wiedertraufer in Osterreich-Ungarn.
Fontes Rerum Austriacarum V.43 (1883)
Veszely Karoly: Az alvinczi plebania. Magyar Sion 1. (1863)
Jakab Elek: Erdély és az anabaptisták a XVII -XVIII században.
Keresztény Magvető XI. (1876)
Tóth Mike: Az anabaptisták Erdélyben és Delphini. Katolikus Szemle VI. (1892)
J. Loserth: Der Kommunismus der Mahrischen Wiedertaufer in 16 und 17.
Jahrhundert. Archiv für Österreichische Geschichte 81. (1927)
Seni Valér: Az anabaptizmus. Budapest. 1907
Lydia Müller: Der Kommunismus der Mahrischen Wiedertaufer. Schriften des
Vereins für Reformationsgeschichte 142. (1927)
Peter James Klassen: The Economics of Anabaptism 1525-1560.
London -Praga -Paris 1964
Fr. Pall: Frământările sociale şi religioase din Cluj în jurul anului 1570.
Anuarul Institutului de Istorie, Cluj, V. (1962)
Karl Layer: Az erdélyi habánok története (1925)
Gaetano Ballardini: Opere dei maestri compendarii faentini e loro rapporti con
le ceramiche "Habane". Revista Mensuale (Torino), X, 1932,4
Horst Klusch: Die Habaner in Siebenbürgen
Notă
importantă
Dacă credeţi că acest material va ajutat în zidirea credinţei, aveţi libertatea de a-l transmite şi altora. Dumnezeu ne iubeşte, de aceea ne şi avertizează ca să nu trăim în păcat, căci păcatul este fărădelege. Mesajul de avertizare care îl conţine, este dezbrăcat de orice ura şi resentiment, nu trebuie luat ca o opinie personala contra cuiva, eu aş dori ca toţi să fie mântuiţi, aşa cum doreşte şi bunul Dumnezeu şi Fiul Său. Glorie veşnica lui şi Fiului său! Amin!
Mulţumesc.
Cu dragoste creştină,
Yohanan
Comentarii
Trimiteți un comentariu