Cine a apărut în carne
Cine a apărut în carne (gr. „sarki” - trup carnal)? 1Timotei 3:16
Har şi pace tuturor de la Dumnezeu Tatăl şi de la Domnul şi Mântuitorul nostru Isus Christos, Fiul Său!
Există Biblii în care acest verset apare "Cel ce a fost arătat în trup" şi există Biblii în care apare "Dumnezeu S-a arătat în trup". Care formă este corectă?
Evanghelia arată că Fiul lui Dumnezeu a venit din cer pe pământ, născânu-se printr-o fecioară sfântă, într-un mod miraculos. Sfintele Scripturi mai arată că El nu a fost contaminat de păcat şi nu a făcut nici un păcat, astfel fiind demn ca să fie acea jertfă curată, necesară mântuirii noastre.
Să înţelegem corect natura sa umană
Evanghelia după Ioan arată clar că după venirea sa pe pământ şi conceperea s-a miraculoasă, El a fost om carnal sută la sută, ca şi noi:
Ioan 1:14. Şi Cuvântul S-a făcut carne (în greacă „sarx”) şi a locuit printre noi, plin de har şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava Singurului născut din Tatăl. -
Asta înseamnă că El a fost ispitit în toate ca şi noi şi i-a fost la fel de greu ca şi nouă în ispite, fiindcă s-a dezbrăcat de slava sa cerească şi a devenit om sută la sută, ca şi noi:
„Căci n-avem un Mare Preot care să n-aibă milă de slăbiciunile noastre, ci Unul care în toate lucrurile a fost ispitit ca şi noi, dar fără păcat.” Evrei 4,15
Cum ar putea Domnul şi Mântuitorul nostru Isus Christos să ne înţeleagă şi să simtă alături de noi atunci când cădem sau ne poticmim în ispite, dacă El nu ar fi trecut prin ispite la fel de greu ca şi noi? Evident că El n-a căzut şi nu s-a poticnit, dar i-a fost la fel de greu ca şi nouă, fiindcă şi El a fost OM pe pământ.
1Timotei 2:5. Căci este un singur Dumnezeu şi este un singur mijlocitor între Dumnezeu şi oameni: Omul Isus Hristos,
6. care S-a dat pe Sine însuşi ca preţ de răscumpărare pentru toţi; faptul acesta trebuia adeverit la vremea cuvenită,
Soma înseamnă trup, iar sarx înseamnă carne în limba greacă.
Ce clar scrie: Şi Cuvântul s-a făcut carne (sarx şi nu soma, soma (trup) avea deja în cer, dar nu era din sarx (carne)).
Apostolul Pavel spune că sunt trupuri cereşti şi trupuri pământeşti şi că trupul nostru carnal va fi transformat într-un trup de slavă, la răpire.
Ei bine, exact asta s-a întâmplat la venirea Fiului, dar în sens invers, trupul lui de slavă cerească a fost transformat în trup carnal, într-un mod miraculos în sfânta fecioară Maria.
Dacă nu s-ar fi dezbrăcat de slava sa, atunci da, i-ar fi fost cu mult mai uşoară lupta cu păcatul. Când trecem prin ispite grele, să ne aducem aminte de scena groazei şi agoniei Sale din grădina Ghetsimani:
Luca 22:40. Când a ajuns la locul acela, le-a zis: "Rugaţi-vă, ca să nu cădeţi în ispită."
41. Apoi S-a depărtat de ei ca la o aruncătură de piatră, a îngenuncheat şi a început să Se roage,
42. zicând: "Tată, dacă voieşti, depărtează paharul acesta de la Mine! Totuşi facă-se nu voia Mea, ci a Ta."
43. Atunci I s-a arătat un înger din cer, ca să-L întărească.
44. A ajuns într-un chin ca de moarte şi a început să Se roage şi mai fierbinte; şi sudoarea I se făcuse ca nişte picături mari de sânge care cădeau pe pământ.
Există manuscrise vechi în care această scenă nu existp, deoarece unii dintre scribii din secolele II şi III le scoteau din Bibliile lor, tocmai ca să dovedească că Fiul a avut în continuare natura cerească a trupului Său sau că a avut o dublă natură pe pământ. Aceşti scribi care scoteau scena groazei din Bibliile lor, mai făceau şi alte modificări. O astfel de modificare era în 1Timotei 3:16. Manuscrisele biblice includ două versiuni, una a acestor rătăciţi şi una a Bisericii lui Dumnezeu. Slavă lui Dumnezeu că Dumitru Cornilescu a avut curajul să aleagă versiunea Bisericii lui Dumnezeu şi nu a rătăciţilor.
VDC 1Timotei 3:16. Şi, fără îndoială, mare este taina evlaviei… "Cel ce a fost arătat în trup a fost dovedit neprihănit în Duhul, a fost văzut de îngeri, a fost propovăduit printre Neamuri, a fost crezut în lume, a fost înălţat în slavă."
VBO 1Timotei 3:16 16 Şi cu adevărat, mare este taina dreptei credinţe: Dumnezeu S-a arătat în trup, S-a îndreptat în Duhul, a fost văzut de îngeri, S-a propovăduit între neamuri, a fost crezut în lume, S-a înălţat întru slavă.
Textul grec după Nestle:
"Καὶ ὁμολογουμένως μέγα ἐστὶν τὸ τῆς εὐσεβείας μυστήριον · Ὃς ἐφανερώθη ἐν σαρκί (cel ce a fost arătat în carne), ἐδικαιώθη ἐν πνεύματι, ὤφθη ἀγγέλοις, ἐκηρύχθη ἐν ἔθνεσιν, ἐπιστεύθη ἐν κόσμῳ, ἀνελήμφθη ἐν δόξῃ."
Kaì homologouménōs méga estìn tò tē̂s eusebeías mystḗrion : Hòs ephanerṓthē en sarkí (cel ce a fost arătat în carne), edikaiṓthē en pneúmati, ṓphthē angélois, ekērýchthē en éthnesin, episteúthē en kósmōi, anelḗmphthē en dóxēi.
A se vedea şi interlinearul grec – englez, care conţine din păcate forma falsificată, fiind pe alocuri partinic:
https://biblehub.com/interlinear/1_timothy/3-16.htm
Confirmarea falsurilor:
Un blogger din Ungaria, pe nume Takacs Plamen a studiat cazul în manuscrisele disponibile. În imaginea manuscrisului Sinaiticus, falsul este scris deasupra textului de către cineva - cu o cerneală de culoare diferită - ca notă „θε”, pentru a se citi „theos” însemnând: Dumnezeu. La fel s-a întâmplat şi la falsificarea din Codex Alexandrinus.
Acest tabel conţine - în ordine cronologică, varianta „Cel ce” care se află în
cele mai importante codice timpurii.
Codex Vaticanus - sigla B, circa 300 AD, nu are cartea 1Timotei
Codex Sinaiticus - sigla Aleph, circa 350 AD conţine “Cel ce”
Codex Alexandrinus - sigla A, circa 450 AD conţine “Cel ce”
Codex Ephraemi Rescriptus - sigla C, circa 450 conţine “Cel ce”
Codex Claromontanus - sigla D, circa 550 conţine “Cel ce”
Peshitta sec. VI AD conţine “Cel ce”
Ethiopic conţine “Cel ce”
Coptic Sahidic sec . II AD conţine “Cel ce”
Coptic Bohairic conţine “Cel ce”
Gothic sec. IV AD conţine “Cel ce”
Aşadar în 1Timotei 3:16 avem ca text corect ὃς ἐφανερώθη (Cel ce s-a arătat) susţinut de manuscrise importante ca Sinaiticus, Alexandrinus, Ephraemi, Claromontanus, Boernerianus, 33, 365, 442, 2127, ℓ 599, Peshitta, Sahidic, Bohairic, Etiopic, Gotic.
Urmând o tradiţie veche a manuscriselor rătăciţilor, ulterior au început să fie corectate manuscrisele şi rescrise, introducându-se forma theos, în jurul secolul al VIII-lea. Nu știm nici un manuscris important timpuriu care să susțină versiunea THEOS și niciun scriitor bisericesc timpuriu care să fi folosit aceasta variantă. Ne confruntăm clar cu schimbări dogmatice, sprijinite prin falsificarea ulterioară a textului cu „θεός ἐφανερώθη” (Dumnezeu s-a arătat).
În locul întrupării lui „Dumnezeu” 1Timotei 3:16 vorbeşte doar de întruparea lui Christos, Fiul lui Dumnezeu (Ioan 3:16).
În postările mele anterioare v-am arătat din citatele scriitorilor creştini din
vechime, că manuscrisele Bisericii lui Dumnezeu au fost corectate de cei
rătăciţi. Evident că prin „corectare” se înţelege falsificarea lor. Această
tradiţie infamă a fost urmată până în secolul VIII şi chiar după.
Mai jos puteţi vedea o listă ce notează corecţiile.
Codex Sinaiticus is designated by siglum א, and Codex Vaticanus by alpha character B. The following represent scribal corrections:
א* – original text of Codex Sinaiticus before scribal correction(s)
TEXTUL ORIGINAL AL CODICELUI SINAITIC INAINTE DE CORECTIA SCRIBALA
א1 – first corrector of Codex Sinaiticus
PRIMUL CORECTOR AL CODICELUI SINAITIC
א2 – second corrector of Codex Sinaiticus
AL DOILEA CORECTOR AL CODICELUI SINAITIC
B* – original text of Codex Vaticanus before scribal correction(s)
TEXTUL ORIGINAL AL CODICELUI VATICAN INAINTE DE CORECTIA SCRIBALA
B1 – first corrector of Codex Vaticanus
PRIMUL CORECTOR AL CODICELUI VATICAN
B2 – second corrector of Codex Vaticanus
AL DOILEA CORECTOR AL CODICELUI VATICAN
http://en.wikipedia.org/wiki/Differences_between_codices_Sinaiticus_and_Vaticanus
Comentarii
Trimiteți un comentariu