DESPRE CUVÂNTUL ELOHIM (DUMNEZEU) (Studiu teologic, Lingvistică teologică ebraică)
DESPRE CUVÂNTUL ELOHIM (DUMNEZEU)
De ce porunca 1 din Exod 20 se referă numai la Dumnezeul patriarhilor şi evreilor credincioşi, Tatăl (Ioan 17:3)?
Câteva lămuriri despre cuvintele “Dumnezeu” şi “dumnezeu”
Unii cred despre Dumnezeu următoarele:
„Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, întreit în Persoane, dar Unic în ființă, este Dumnezeu Atotputernic, Preexistent firii și complet Independent în raport cu orice.”
Dar oare arată Sfânta Scriptură o astfel de ecuaţie complicată, chiar de neânţeles?
Toată Scriptura ne arată că există doar un singur “Dumnezeu” şi că acesta este Tatăl Domnului şi Mântuitorului nostru Isus Christos. Deşi în sens alegoric se mai foloseşte cuvântul “dumnezeu” şi la alte fiinţe, când spunem “Dumnezeu” ne gândim la o poziţie şi autoritate singulară şi unică în întregul Univers, pe care nu o mai are nimeni.
Sfintele Scripturi nu arată că este un alt “Dumnezeu” în afară de Yehowah Dumnezeu, Tatăl Atotputernicul (Exod 20, Ioan 17:3) şi acest cuvânt nu poate fi atribui şi altor persoane, decât în sens alegoric, a se vedea Ioan 1:1 şi 2Corinteni 4:4.
Cine este aşadar (adevăratul) Dumnezeu? O treime de persoane (Trinitatea: Tatăl, Fiul, Duhul Sfânt) sau doar o singură persoană, Tatăl Atotputernicul?
Cine este acel Singur şi Unic Dumnezeu, fără de pereche?
1. Doar Tatăl?
2. Doar Tatăl şi Fiul?
3. Doar Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt?
Dacă Domnul Isus este Fiul lui Dumnezeu, acel Dumnezeu nu trebuie să fie Tatăl său? Şi dacă duhul sfânt este duhul lui Dumnezeu, cum poate fi duhul său o altă persoană?
1 Tesaloniceni 5:21-23
Nouă Traducere În Limba Română
21 ci cercetaţi toate lucrurile şi păstraţi ce este bun! 22 Feriţi-vă de orice rău!
23 Însuşi Dumnezeul păcii să vă sfinţească în toate şi să vă păstreze întreaga fiinţă – duhul, sufletul şi trupul vostru – fără pată la venirea Domnului nostru Isus Cristos.
„O minciună este ca un bulgăre de zăpadă: cu cât îl rostogolești mai departe, cu atât devine mai mare.” - Martin Luther
1. Câte persoane sub titlul de Elohim (Dumnezeu)?
Elohim, de Wilhelm Gesenius
(Heinrich Friedrich Wilhelm Gesenius (3 februarie 1786 – 23 octombrie 1842) a fost un orientalist german, lexicograf, ebraist creștin, teolog luteran, savant biblic și critic.)
Profesor de limba semitică şi gramatica ebraică Wilhelm Gesenius despre cuvântul Elohim
Elohim nu este singurul substantiv ebraic care poate fi plural în formă, dar singular în sens. Astfel de forme de substantive ebraice sunt uneori folosite pentru substantive abstracte și ca intensificatoare. Gramatica ebraică a lui Gesenius dedică mai multe pagini acestui subiect. Următoarea listă nu este exhaustivă, dar ilustrează ideea. Desinența masculină plurală este -im; -oth este desinența feminină de plural.
zequnim — pluralul “bătrâneți” este folosit ca singular (Geneza 21:2, 7; 37:3; 44:20).
ne`urim — tinereţi. David a fost doar un băiat (na`ar), dar Goliat „a fost un bărbat luptător încă din tinereți [ne`urim]” (1 Sam. 17:33). Iată, un alt plural folosit la singular.
chayyim — vieţi. Acest plural este folosit într-un cântec ca singular „To life, to life, lechayyim” din Fiddler on the Roof.
gebhuroth — puteri. Forma singulară gebhurah este cuvântul obișnuit pentru putere, dar forma plurală este folosită în Iov 41:12, ca singular în înţeles.
tsedaqoth — dreptăţi. Forma singulară tsedaqah este cuvântul obișnuit, dar tsedaqoth este folosit în Isaia 33:15 ca singular în înţeles — „cel care umblă în dreptate”.
chokmoth — înțelepciuni. Chokmah este forma obișnuită, dar chokmoth este folosit în Prov. 1:20, ca singular în înţeles.
'adonim — domni. 'adon înseamnă „domn”, iar „'adonim" înseamnă în mod normal „domni”, dar în Isaia 19:4 se foloseşte la singular în înţeles: „Voi da pe egipteni în stăpânirea unui domn [‘adonim] crud."
behemoth - fiare (mari). Acest cuvânt este la plural şi înseamnă în mod normal fiare, dar în Iov 40:15 se foloseşte la singular în înţeles, pentru a descrie un singur animal.
Discuând în mod specific despre cuvântul elohim, Wilhelm Gesenius observă: „Limbajul respinge în totalitate ideea de pluralitate numerică în ‘elohim (ori de câte ori denotă un singur Dumnezeu).... [Acest lucru] este dovedit în special prin faptul că este aproape invariabil unită cu un atribut singular” (cum ar fi un adjectiv sau un verb la singular). Pentru mai multe informații despre subiect, consultați Gramatica ebraică a lui Gesenius, paginile 396-401, ediția 1909.
Dumnezeu i-a spus lui Moise câ îl va face “dumnezeu” în faţa lui faraon. Cuvântul prin care este etichetat sau denumit Moise, este “elohim -dumnezeu” la plural, totuşi are înţeles de singular. Dumnezeu nu a dorit să se înţeleagă, că îl va desface în mai mulţi dumnezei pe Moise:
Exodul (Ieşirea) 7: 1. YEHOWAH a zis lui Moise: "Iată că te fac “elohim-dumnezeu” pentru faraon; şi fratele tău, Aaron, va fi profetul tău.
Toate aceste cuvinte având forma de plural dar folosite şi ca singular în înţeles infirmă faptul că în cuvântul Elohim - atunci când se referă la un singur Dumnezeu - ar putea fi trei persoane distincte într-un concep tri-unic.
2. Un singur Dumnezeu, numai Tatăl Atotputernic
Texte ca dovadă, pentru un singur Dumnezeu, numai Tatăl Atotputernic
Matei 4:10: „"Pleacă, Satano", i-a răspuns Isus. "Căci este scris: "DOMNULUI Dumnezeului tău să te închini şi numai Lui să-I slujeşti." (citat din Vechiul Testament, unde nu există cuvântul Adon (Domn) ci este un nume YEHOWAH)
Vedem acest lucru din Exod 20 și Ioan 17: „1. După ce a vorbit astfel, Isus a ridicat ochii spre cer şi a zis: "Tată, a sosit ceasul! Proslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul Tău să Te proslăvească pe Tine,
2. după cum I-ai dat putere peste orice făptură, ca să dea viaţa veşnică tuturor acelora pe care I i-ai dat Tu.
3. Şi viaţa veşnică este aceasta: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Isus Hristos pe care L-ai trimis Tu. ”.
1Corinteni 8:„5. Căci chiar dacă ar fi aşa numiţi "dumnezei" fie în cer, fie pe pământ (cum şi sunt în adevăr mulţi "dumnezei" şi mulţi "domni"),
6. totuşi pentru noi nu este decât un singur Dumnezeu: Tatăl, de la care vin toate lucrurile şi pentru care trăim şi noi, şi un singur Domn: Isus Hristos, prin care sunt toate lucrurile, şi prin El şi noi.”
1 Timotei 2:5: „Căci este un singur Dumnezeu și un singur mijlocitor între Dumnezeu și oameni, omul Hristos Isus.”
Iacov 2:19: „Tu crezi că Dumnezeu este unul şi bine faci; dar şi dracii cred… şi se înfioară!”.
Nu există „Trinitate” aici. Doar Tatăl, singurul Dumnezeu.
Slăvit şi onorat să fie Dumnezeu, Tatăl nostru ceresc şi Fiul său unic-născut, Domnul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos, în veci de veci! Amin!
Comentarii
Trimiteți un comentariu